5 bra tips för att få din läsare på kroken

woman driving

1. En stark öppning

En riktigt bra startmening fångar läsaren direkt. Den innehåller något som skapar frågor hos läsaren och gör hen nyfiken på fortsättningen.

Låt oss ta ett exempel:

”När kommer de tillbaka?”

Det är den första meningen i Volker Kutschers roman ”Babylon Berlin”.

Den får direkt läsaren att undra: Vilka är ”de”? Var har de varit? Varför kommer de tillbaka? Vad har hänt där de var?

Även de följande meningarna behöver vara intresseväckande var för sig samtidigt som de måste hänga ihop med varandra.

Volker Kuscher fortsätter: ”Han lyssnade. I mörkret växte minsta ljud till ett helveteslarm, den tystaste viskning blev till ett vrål, själva tystnaden dånade i öronen.”

På så sätt driver han läsaren vidare. Till nästa mening, och nästa, och nästa.

Men – viktigt är att inte avslöja för mycket alldeles efter den första meningen.

Ge läsaren några svar i taget, samtidigt som du tillför berättelsen sådant som väcker nya frågor. Jag ska återkomma till det längre fram när vi pratar om uppförsbackar.

street art kids

2. Målet

Vad handlar din berättelse om – egentligen?

Vad har din huvudkaraktär för mål? Vilka är hens drivkrafter? Vad står på spel och vad händer om hen inte når målet?

Här behöver du redan på de första sidorna låta läsaren ana lite av – men inte hela – svaret på de frågorna.

Låt läsaren skapa sig en bild av karaktären, känna sympati för den medan du trappar upp handlingen.

Men var i historien ska man börja?

person on a mountain top

3. In medias res

Man behöver inte ”börja från början”, till exempel i huvudpersonens barndom eller med en utförlig bakgrundsbeskrivning.

Låt i stället handlingen börja mitt i ett skede samtidigt som du ser till att varje scen i manuset tillför något.

Tänk som så att du går in i en scen så sent som möjligt, när det börjar hända något av vikt för handlingen och att du går ut så tidigt som möjligt ur scenen, precis när det som är viktigt för handlingen är slut.

Transportsträckorna kan du helt enkelt rensa bort. Jämför med filmer till exempel eller hur det är i andra böcker. Där gör man ofta tidshopp mellan scener.

På så sätt håller man tittarens/läsarens intresse vid liv genom att visa det som är viktigt för historien och låta bli att visa det oviktiga och läsaren förstår ändå att karaktärerna till exempel har förflyttat sig till annan plats eller att det är en ny dag.

growing flower

4. Undvik uppförsbackar

En lång detaljrik inledning om din huvudperson och den miljö din berättelse utspelar sig i kan lätt göra att din läsare tröttnar och lägger ifrån sig boken.

Saker som förklarar din huvudpersons bakgrund eller hur det ser ut där de befinner sig kan du i stället servera lite i taget. 

Man kan dra paralleller till hur sådant gestaltas på film.

Ta tv-serien Peaky blinders, till exempel. Här får vi i flera återkommande scener, med långa mellanrum, se huvudpersonen vakna upp ur en mardröm.

Han kallsvettas och stirrar på sovrumsväggen. Det hänger en tavla där och vi hör några svaga ljud och förstår att det är ljud som dröjer sig kvar från hans dröm. 

Som tittare får man nästan känslan av att väggen rör sig och man frågar sig kanske vad tavlan har med mardrömmen att göra.

Vid nästa tillfälle en liknande scen visas får vi se väggen igen, men nu blir ljuden mera distinkta. Någon är på andra sidan.

Här ökar man spänningen samtidigt som tittaren blir än mer nyfiken på vad det är han drömmer om. 

Det kommer flera tillfällen med liknande scener där ytterligare detaljer tillförs. Till slut får man, på ett nästan explosionsartat sätt, veta vad det är han återupplever i sina drömmar. 

Samma steg-för-steg-avslöjanden kan du alltså använda i din berättelse. 

Lägg till flera saker efterhand som skapar frågor och nyfikenhet hos läsaren och servera sedan svaren på frågorna lite i taget så att du håller läsarens intresse vid liv.

Vilka är då frågorna undrar du kanske och hur skapar man dem?

growing flower

5. Veva igång maskineriet

Det mest viktiga efter en spännande inledning är att dra i gång handlingen direkt och få upp farten så att berättelsen rullar på. Det gör du genom att skapa frågor som läsaren vill ha svar på.

Använd dig av frågorna Vem Hur Vad Varför Var När och Vilken.

Till exempel: vem är personen, varför och hur har den hamnat i den situationen, vad ska den göra för att komma ur den. Ställ sådana frågor till dig själv när du läser igenom de första sidorna av din text.

Om du har serverat alla svar redan efter de första sidorna – varför skulle din läsare då vilja bläddra vidare?

Vänta alltså med att avslöja svaren på dessa frågor. Låt läsaren undra, spekulera, räkna ut, läsa mellan raderna och känna sig lite smart när det kanske visar sig att den räknat rätt.

Eller överraska med något helt oväntat, en twist, något som läsaren knappast har kunnat gissa och som gör din bok extra minnesvärd.

 

Vill du ha fler skrivtips?

Välkommen att prenumerera på mitt nyhetsbrev med skrivtips och spännande erbjudanden.

Avsluta när du vill.

Informationen delas inte vidare.

Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev med skrivtips och spännande tävlingar!