Skrivtips

Skrivtips om stort och smått för dig som skriver skönlitterära manus

Att skriva historiskt

Bygg din historiska berättelse omsorgsfullt

När du skriver din historiska berättelse är det viktigt att miljön och människorna stämmer med den tidsepok din roman utspelar sig i. På så sätt kan du ge texten rätt tidsfärg. 

Med andra ord behöver du troligen göra en del research.

Det är inte bara större detaljer som sociala strukturer och konventioner som du behöver ha koll på.

Det kan vara lika viktigt med sådant som till exempel hur uppvärmning av bostäder gjordes, hur maten producerades, levererades och serverades eller hur man klädde sig eller höll sig själv och sitt hem rent.

Runt förra sekelskiftet var det till exempel inte lämpligt att en kvinna gick i knälånga kjolar och visade vrister och vader. 

På sextiotalet, å andra sidan, var det i stället vanligt att kjolen slutade ganska högt upp på låret. 

Sjukdomar kallades inte alltid samma saker förr som de gör idag. Förr sa man till exempel ”fallandesjuka” om det som idag benämns epilepsi.

Det finns många sådana här fallgropar i skrivande i allmänhet, men framför allt om du skriver historiskt.

Om detaljerna i din roman inte stämmer med vad läsaren förväntar sig blir berättelsen inte trovärdig. Som en konsekvens av det riskerar du att tappa läsare.

Hitta inspirationskällor till dina karaktärer

Att få sina karaktärer att bli så unika att de stannar i läsarens minne långt efter det att boken är slut är en utmaning. Inspiration till dina karaktärer i din historiska roman kan du finna på många olika håll.

En bok som jag haft mycket nöje av är ”Den nya kvinnostaden – pionjärer och bortglömda kvinnor under tvåtusen år” av Nina Burton.

Här kan man läsa om banbrytande kvinnor inom en mängd olika områden: astronomi, biokemi, konst, litteratur, fysik, musik, design, filosofi, kemi, krigskonst, medicin med mera.

Det är fascinerande läsning om kvinnor som verkat som upptäcktsresande, skulptörer, författare, sjörövare, frihetskämpar, rånare, dramatiker och mycket annat under årtusendena, men som glömts bort eller överskuggats av män som fått större berömmelse och plats i historieböckerna.

Böcker och tidskrifter

Böcker och tidskrifter av liknande slag, med berättelser om människor från olika tidsepoker och olika sammanhang, finns det gott om.

Kanske kan sådan litteratur ge dig inspiration till en karaktär i din egen roman? Men det behöver inte nödvändigtvis betyda att du porträtterar en viss historisk person rakt av.

Till exempel kan det räcka med att du lånar någon enskild egenskap. Välj en klädstil, ett yrke eller någon annan detalj. Sedan formar du dina egna karaktärer ytterligare efter eget huvud.

Kvinnor är ibland mindre synliga historiskt. Det har förbättrats under senare år. En intressant tidskrift på temat kvinnohistoria, och som därför kan vara av intresse, är ”Historiskan”.

Det är en genusmedveten historietidskrift som har som mission att lyfta fram historiens många fascinerande kvinnor och kvinnoöden.

Släktband

Ett spännande skrivtips jag gärna delar med mig av är detta: I radions P1 hittar du programmet ”Släktband”.

Där kan man botanisera och hitta många fascinerande personer och deras livsöden.

Eftersom det ofta handlar om mindre kända människor får man också intressanta fakta om tiden de verkat i och deras vardag på köpet när man lyssnar.

https://sverigesradio.se/slaktband

Bibliotek

Biblioteken med alla hjälpsamma och kunniga bibliotekarier är naturligtvis ett osvikligt skrivtips när det gäller att vaska fram litteratur om intressanta historiska personer – både kända och okända.

Berätta för en bibliotekarie vilken tidsepok din historia utspelar sig i och du kommer garanterat att gå hem med famnen full av spännande litteratur.

Dessutom kanske du får med dig en lista på länkar för fortsatt letande på internet.

Arkiv och faktabanker

Hembygdsarkiv, muséer, kyrkoböcker och diverse ideella föreningar, är också ställen där du kan komma åt den information du behöver. Dessutom lättare än någonsin idag när det mesta finns tillgängligt över internet. 

Namngivning av dina karaktärer

När du bestämmer vilka namn dina karaktärer ska få är det viktigt att namnen är kulturellt trovärdiga. Dessutom behöver de stämma med den tidsepok där din berättelse utspelar sig. 

Genom att till exempel googla på ”svenska namn på 1920-talet” hittar du en mängd sidor där du kan botanisera för att hitta vilka namn som var populära under 1920-talet.

På så sätt kan du hitta bra namn på de karaktärer som ingår i din roman om den utspelar sig i just den tidsperioden.

Statistiska centralbyrån har en web-sida där du exempelvis kan se vilka namn som var vanligast för kvinnor respektive män under olika årtionden:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/amnesovergripande-statistik/namnstatistik/pong/tabell-och-diagram/samtliga-folkbokforda–fornamn-och-tilltalsnamn-topplistor/tilltalsnamn-kvinnor-per-decennium-topp-10/

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/amnesovergripande-statistik/namnstatistik/pong/tabell-och-diagram/samtliga-folkbokforda–fornamn-och-tilltalsnamn-topplistor/tilltalsnamn-man-per-decennium-topp-10/

Namnskick

Om dina karaktärer kommer från ett annat land, eller en annan kultur, behöver du leta fram ett passande namn från just den kulturen.

Det är viktigt för trovärdigheten i din berättelse, framför allt om du själv inte är så bekant med kulturen i fråga. 

Om det är en person som har arabiskt ursprung kan du hitta lämpliga namn genom att googla på ”arabiska namn”. Lämpliga namn på en japansk karaktär får du fram genom att söka på ”japanska namn” och så vidare.

Tänk också på att namnskicket är olika i olika länder. I vissa länder har man dubbla efternamn.  Spanjorer, till exempel, har namn efter både modern och fadern, men japaner, till skillnad från oss, sätter efternamnet först.

I Sverige används ofta släktnamn. Islänningar, däremot, använder inte släktnamn. De bildar efternamn av faderns eller moderns förnamn, till exempel Gunnlaugsson eller Finnbogadóttir.

Fler exempel kan du hitta genom att googla på ”namnskick”. 

Författargrupper på Facebook

Ett annat bra ställe där man kan hitta användbara skrivtips är de många författargrupper som finns på Facebook. Här kan du också söka information genom att slänga ut en fråga i någon lämplig grupp. 

Det finns många människor som har specialkunskaper inom olika områden och som kanske också kan tipsa dig om relevant litteratur eller sidor på nätet.

Sök på ”författargrupper” så hittar du flera att välja bland som du kan gå med i.

Har du ett historiskt romanmanus och vill ha hjälp att vässa det? Jag hjälper dig gärna med en lektörsläsning. Läs mer på sidan om skönlitterärt manus. Snabbhopp dit via knappen nedan.

Få fart på skrivandet

Enkla skrivtips som ger dig nya infallsvinklar 

Ibland är det stört omöjligt att skriva. Man börjar, men det blir inte bra, man kör fast och det kommer ingenting överhuvudtaget.

Här kommer några skrivtips för att få fart på skrivandet. Se det som förslag att prova, för att se vad som fungerar just för dig.

Promenera och låt hjärnan få utrymme

När man rör på sig under tiden som man funderar över sina karaktärer och vad de skulle kunna göra inom ramen för berättelsen kan det vara lättare att komma framåt med texten.

För det första gör rörelse att du syresätter hjärnan och det är bra för kreativiteten. För det andra byter du miljö och kommer bort från datortangenterna och kan därmed ta in nya intryck.

Ta en långpromenad, fundera på dina karaktärer och storyn. Ha bara den i tankarna, låt bli att ha mobilsladden i örat, fokusera på din story.

Välj en annan väg än den du brukar gå. Till exempel kan göra något så simpelt som att svänga till höger där du i vanliga fall svänger vänster. Det kan leda till nya synupplevelser som ger nya berättaruppslag.

Anteckna – eller inte?

När du kommer på något: ta fram ditt lilla medhavda anteckningsblock som du har i fickan och skriv ner din idé.

Eller spela in på mobilen – men lägg tillbaka mobilen i fickan direkt igen och fortsätt promenera och fundera vidare.

Ett alternativ är att inte anteckna eller spela in det du kommer på överhuvudtaget. I stället kan du resonera som så att bara om du kommer ihåg det där briljanta när du kommer hem, då är det värt att jobba vidare med.

Har du å andra sidan glömt det när du kommer hem, då var det kanske hur som helst ingen lysande idé.

Samla på dialoger och citat 

Snappa upp intressanta dialoger du hör medan du sitter på café, på bussen, på tunnelbanan, eller tittar på tv. Speciellt barn kommer ofta med fantastiska slutsatser eller logiska resonemang.

Skriv ner dem, vilket på sikt kan bli till en behändig uppslagsbok att inspireras av när du får idétorka.

Det finns en del roliga sajter på nätet där folk lägger upp de mest skiftande, ofta dråpliga, meningsutbyten de hört. Googla t ex på ”roliga citat”, eller gå in på

https://tjuvlyssnat.se/

Där hittar du flera hundra korta dialoger som folk har hört lite varstans. Kanske kan de ge dig tips på varianter.

Tre skrivtips för att fördjupa dina karaktärer

Intervjua dina karaktärer

Grilla dina karaktärer med tuffa frågor samtidigt som du föreställer dig att de är fullt verkliga personer.

Ställ dem inför etiska dilemman och kräv svar av dem. Ifrågasätt deras svar, ställ motfrågor, vänd på deras argument. Kanske får du i något av svaren idéer till hur du kan gå vidare med berättelsen.

Låt dina karaktärer byta åsikter eller egenskaper med varandra

Vad händer exempelvis om den vanligtvis så snälla karaktären fäller en elak kommentar? Eller om den elaka skulle göra en medmänniska något gott?

Det behöver inte nödvändigtvis komma med i berättelsens handling, men kan kanske ge dig nya infallsvinklar när du betraktar din historia och dina karaktärer.

Bygg ut dina karaktärer

Apropå egenskaper: Låt dina karaktärer ha flera dimensioner. En elak person kan väl någon gång vara riktigt snäll, på samma sätt som en snäll människa ibland kan vara elak?

Någon som är elak mot alla sina släktingar, kan vara snäll och omtänksam mot den åldrande kvinnan och hennes katt i lägenheten bredvid.

Det viktiga är att du gör dina karaktärer mångfacetterade, vilket leder till att de blir mer trovärdiga och intressanta för läsaren.

Byt – två skrivtips för den modige

Byt perspektiv

Ta en valfri scen ur din berättelse där minst två personer – A och B – ingår. Vi antar att du skrivit den ur persons A:s perspektiv.

Sedan skriver du om scenen, men nu från B:s perspektiv. Vad händer? Vad ser/hör/uppfattar/tänker B som inte framgick när du skrev scenen ur A:s perspektiv?

Som ett resultat av perspektivbytet kanske du ser nya vägar för berättelsen när du själv uppfattar scenen så som B skulle ha uppfattat den?

Byt text med en författarkollega

Ge dina sista sidor i texten till en författarkollega. Be hen skriva en scen som tar vid där din text slutar, eller en scen som skulle kunna komma före den. På samma sätt bearbetar du självklart en av din kollegas texter.

När du får tillbaka din egen text med den tillagda scenen har du fått en ny syn på hur berättelsen skulle kunna utveckla sig.